Jul 24, 2013

Kalam Ilahi..

Alhamdulillah.. Sedar tak sedar tinggal setengah bulan je lagi kita nak lalui Ramadhan.. Tak tahu banyak mana dah amalan yang kita dah buat sepanjang bulan ni.. Moga Allah bagi kekuatan pada diri untuk beramal dengan istiqamah.. Tak mampu nak buat banyak pun, sehalus-halus zikir yang kita tuturkan dalam hati pun bagus dah.. Alhamdulillah Allah masih ada dalam hati kita..

Alhamdulillah.. Seperti biasa Allah rezeki kan lagi diri ni untuk membaca kalam suci al-Quran.. yang mana kita tahu dah al-Quran ni mukjizat Rasulullah saw yang sangat besar.. Bukan orang yang membacanya saje dapat pahala dan rahmat, malah mendengarnya pun Allah bagi ganjaran.. InsyaAllah..

"Dan apabila dibacakan al-Quran, maka dengarkanlah baik-baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat."

(Surah al-A'raaf, ayat 204)

Bilamana kita mendengar dan hayati bacaan al-Quran dengan baik, insyaAllah hati yang sedih akan terhibur, hati yang gelisah akan tenang, hati yang keras akan lembut dan tak mustahil ianya menghadirkan hidayah dan petunjuk Allah dalam diri kita.. Itulah yang dimaksudkan dengan rahmat Allah yang diberikan kepada orang yang mendengarkan bacaan al-Quran dengan baik..


Dalam bulan Ramadhan yang berkat ni disamping di dalamnya terdapat sejarah penurunan Al-Quran sebagai wahyu dari Allah, semoga Allah buka hati kita untuk lebih dekat denganNya melalui kalam suci Al-Quran.. Sekeras-keras hati khalifah Umar Al-Khattab pun boleh mencair lembut apabila mendengar beberapa ayat dari Al-Quran, tak mustahil ianya juga boleh jadi penawar dan kekuatan bagi jiwa yang rapuh seperti kita ummat akhir zaman ni..

Ya Allah, jadikanlah Al-Quran sebagai teman setia bagi kami di dunia, di alam kubur dan untuk kehidupan akhirat kelak.. Jadikanlah ia sebagai penenang hati dan kekuatan bagi kami dalam mencari redhaMu di alam fana ini.. Ameen..  

0 comments:

Post a Comment

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.