Oct 8, 2013

Dia lebih tahu..

Hidup ni kebanyakannya bukan macam yang kita inginkan.. Allah bukan ciptakan untuk kita bersenang-senang kat dunia ni.. Macam-macam yang kita kena lalui dan hadapi.. Kritikan atau teguran itu hal biasa.. Yang baik, kita ambil untuk jadikan diri kita lebih baik.. Yang buruk, kita jadikan ia satu pengajaran dan pelajaran pada diri supaya kita tak buat benda tu..

Apa yang orang fikirkan tentang kita itu tak penting.. Yang pentingnya jaga hati kita.. Kita hidup bukan atas nilaian manusia.. Kita hidup atas nilaian Allah.. Manusia tak kan pernah tahu apa yang kita rasa dan apa yang kita hadapi.. Kalau kita ni hidup nak ikutkan sangat kehendak manusia, tak hairan kan kalau kita boleh jadi hilang akal.. Yela sibuk nak penuhi kehendak manusia, jiwa dan hati sendiri tak terjaga.. Tapi alhamdulillah dalam hidup ni Allah banyak ajar kita erti redha.. Apa pun yang jadi, kalau kita betul-betul redha dan ikhlas, tak mustahil kan semua nya mudah untuk kita lalui..

Manusia selalu nak ikhlas dan redha dalam memberi sesuatu.. Tapi jarang sangat manusia nak ikhlas dan redha dalam menerima apa yang Allah nak bagi dan hadapkan dalam hidup.. Kadang-kadang kita rasa apa yang kita buat tu yang terbaik.. Tapi jangan lupa Allah da rancangkan banyak rencana yang terbaik untuk diri kita.. Hidup manusia takkan sempurna tanpa rencana yang terbaik dari Allah..

Kat dunia ni Allah dah taklifkan setiap orang sebagai khalifah untuk memperbaiki diri dan orang lain.. Lalui setiap masa dengan tabah.. tak kan ada yang manis dalam hidup ni melainkan kita yang menganggap sesuatu tu manis.. yang penting bersyukur dan redha pada Allah dengan apa keadaan pun.. Allah takkan uji kita dengan sesuatu yang kita tak mampu.. Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk setiap hambaNya.. 

0 comments:

Post a Comment

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.