Jul 7, 2013

Fitrah..

Allah cipta manusia sebagai sebaik-baik ciptaan dan fitrah manusia itu suci.. Setiap manusia itu ada jasad dan ruh pada dirinya.. Cuba kita teliti diri kita.. Bila kita buat sesuatu kejahatan, hati kita rasa resah.. tak tenang.. kalau ada orang rasa tenang pun kalau buat kejahatan, tenang tu tak akan rasa lama.. Lama-kelamaan dia akan tercari-cari sesuatu yang lebih tenang..

Hakikatnya memang macam tu.. Ruh adalah sesuatu yang tenang dan suci.. bila kita biar jasad kita buat kejahatan atau sesuatu yang buruk, ruh kita akan sakit dan gelisah.. Ada orang kata, kalau kita tak mampu nak buat baik, janganlah buat jahat.. Sebab tak buat jahat tu dah dikira baik..

Bumi ni luas.. Dalam keluasan bumi ni pula Allah ciptakan banyak hikmah untuk kita memahami dan mendalami apa ertinya hidup kita atas muka bumi Allah.. Kalau kita betul-betul menghargai nikmat hidup yang Allah bagi, usahakan diri kita untuk sentiasa mencari redha Allah..


Firman Allah bermaksud :
Wahai jiwa yang tenang.. Kembalilah kepada tuhanMu dengan hati yang redha dan diredhaiNya..
(Surah Al-Fajr, ayat 27 & 28)

Moga Allah sentiasa meredhai hidup kita dan insyaAllah satu masa nanti, kita akan kembali kepadaNya dalam keadaan yang diredhai.. Wallahu a'lam..

0 comments:

Post a Comment

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.