Aug 2, 2011

..رمضان كريم.. الله أكرم

Alhamdulillah kita telah memasuki bulan Ramadhan yg penuh dgn keberkatan di dalam nya.. seperti yg kita sedia maklum.. dalam bulan Ramadhan.. diawalnya rahmat, ditengahnya maghfirah, diakhirnya pembebasan dari neraka..

Dalam keberkatan bulan yg sgt mulia ni terdapat byk peristiwa besar dlm sejarah Islam.. Bulan Ramadhan xlain adalah sebagai madrasah tarbiah bagi kita sebagai hamba2 nya utk menjadi insan yg lebih beriman utk dijadikan bekalan di akhirat kelak... ia merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan.. kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban..

Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

Antara peristiwa besar di dalam bulan Ramadan :

BULAN DITURUNKAN AL-
QURAN

PERISTIWA BADAR

ISLAM MEMBUKA KOTA MAKKAH

PERISTIWA PERJALANAN NABI MUHAMMAD SAW KE TABUK

ISLAM SAMPAI KE YAMAN

KHALID BIN AL WALID MERUNTUHKAN BERHALA AL ‘UZZA

PENYERAHAN BANDAR TAIF

PEMBUKAAN ANDALUS (SEPANYOL)

PEPERANGAN ZALLAQAH; PORTUGAL

TENTERA ISLAM MENGALAHKAN TENTERA MONGOL

PEPERANGAN YAKHLIZ

TERTAWANNYA GARIS BAR LEV, ISRAEL

Demikian secara umum nya antara peristiwa yang saya dapat kongsikan.. Secara ringkas nya, di dalam bulan yg mulia ini terdapat peristiwa2 yg sgt bermakna bg ummat Islam yg menjadikan bulan Ramadhan lebih mulia dan penuh keberkatan.. semoga dengan menghayati semua peristiwa tersebut dapat menambahkan rasa kekhusyukan dalam ibadah kita dan smoga kita bertemu dengan malam lailatul qadr yg merupakan malam yg kita nantikan di dalam bulan ini... Insyallah.. Ameen..


0 comments:

Post a Comment

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.