Dec 30, 2013

4 am.. bahaya!! jangan bace..

Lately ni mata sokmo susah tido.. awat la lagu ni.. btw arini last tahun 2013.. ape yang aku da buat sepanjang tahun ni ye.?? harapnye jadi lagi baik ye.. jangan nakal-nakal dah.. usia dah lanjut.. kubuq dah panggil-panggil.. cuba-cuba la insaf sikit.. huhu..

rase nak citer banyak banyak banyak.. tapi banyak sangat sampai tak tahu nak citer ape.. haha.. poyo skmo kan.. ok la.. daripada membebel tah pape baik tak yah tulis sini.. tapi takpe.. bukan ade sape bace pun.. tapi siyesly rase nak memekak pagi-pagi buta ni.. dah sume orang tido.. memekak sini je la..

lagipun tajuk entry pun da warning awal-awal jangan baca.. nak baca jugak sape suruh.. haha.. sape yang dah alang-alang tengah baca ni, aku nak citer jugak la.. kesian pulak bace bende-bende tak berfaedah.. jadi nye bg la sikit tazkirah.. haha poyo sekali sekala.. aku share je.. tak berape nak bijak pun.. haha.. ok jum bace bende-bende faedah sikit..

**********

"Zikir kita ni macam parang", kata ustaz.

 "Maksud ustaz?" 

 "Zikir akan kuat apabila kita meminta tolong dan berharap pada Allah. Kalau zikir tanpa ingat Allah, ia tumpul dan tak sharp"

 "Boleh ustaz terangkan lanjut kaitan parang tu?"

 "Parang kalau dah lama dibiarkan, ia akan tumpul dan berkarat. Kalau tiba-tiba musuh datang, saat kita nak gunakan parang, ia tak berfungsi"

 "Maksud ustaz, zikir ni kalau kita tak biasa amal, ia tak kuat?"

 "Ya. Zikir perlu diasah. Supaya apabila terpaksa berlawan dengan musuh, ia ‘tajam’ untuk kita pertahankan diri"

************

ok tukar serius mode.. konklusinya kat sini.. kita ni hanya manusia yang lemah.. dan memang hakikat  manusia tu lemah.. kita sentiasa perlukan support untuk bangun dan hidup.. sebagai contoh seorang pekerja memerlukan boss dia untuk leading dia supaya boleh buat kerja dengan lebih baik.. sama juga macam kita semua.. setiap hamba memerlukan Tuhan yang menciptakan nya untuk bimbing hidup menjadi seorang hamba yang baik dan beriman..

hidup kat bumi ni tak elok sombong-sombong.. seolah-olah kita kuat.. kita jarang nak zikir/ingat Allah.. padahal kita tahu, sumber kekuatan seorang hamba ada pada Allah yang Maha Pencipta dan Maha Berkuasa dalam alam ni..

jadi, banyak-banyak kan berzikir.. dunia ni dah tua sangat.. bila-bila boleh berakhir.. dan pastikan berakhir nya hidup kita dalam keadaan yang Allah redha.. nasihat untuk diri sendiri yang sebenarnya lebih lemah dari yang membaca ni.. semoga sama-sama kuat hadapi mehnah (cabaran) hidup..

carilah redha Allah.. walaupun kita rasa lemah sangat nak lawan semua ujian dan dugaan.. yakin lah Allah selalu ada.. usaha cari redha Nya.. insan lain tak kan tahu usaha, penat, lelah, letih kita lawan semua tu.. tapi Allah tahu.. Allah nilai semua tu.. insyaAllah ada ganjaran usaha yang kecil itu di sisi Allah..

"..selamat mentarbiyah hati buat diri.."



0 comments:

Post a Comment

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.