May 10, 2013

Untukmu Serikandi Islam..

Rasa terpanggil untuk berkongsi sebuah kisah serikandi Islam yang amat disegani ketabahan dan kekentalan hatinya.. Pada suatu ketika dulu, Saidatina Hajar bersama anaknya yang masih dalam susuan.. Ketika itu, Nabi Ibrahim as meninggalkannya di tanah gersang, sekitar padang pasir yang tandus dan tak ada apa-apa.. Sampaikan masa tu timbul persoalan dan menjadi satu tanda tanya adakah masih mampu untuk meneruskan kehidupan dengan keadaan sedemikian..

Saidatina Hajar bertanya..
“Apakah Allah swt memerintahkan hal ini kepadamu wahai Ibrahim?”
“Ya, benar” jawab nabi Allah, Nabi Ibrahim..  
Dengan kedamaian dan ketenangan hati, Saidatina Hajar menjawab, 
 “Jika demikian, nescaya Allah swt tidak akan menyia-nyiakan kami.”

Penjelasan yang sudah cukup dan memadai buat Saidatina Hajar dari Si Suami.. Tiada persoalan yang bertubi-tubi dilontarkan.. Juga tiada rengekan dan kesedihan atas ketetapan takdir..

Betapa kuatnya iman dan tulusnya tawakkal Saidatina Hajar.. Tiada jaminan yang dipegang kecuali keyakinan yang teguh terhadap Allah swt..

“…Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung.”
(Surah Ali 'Imran, ayat 173) 

 Tiada kegelisahan bersarang di dalam hati tatkala Allah ditempatkan di kedudukan yang paling tinggi dalam diri.. Bukankah begini sepatutnya sifat kita wahai para muslimah ketika dilanda tribulasi kehidupan?

Terlalu ramai serikandi Islam suatu ketika dahulu yang boleh kita amati dan hayati kisah-kisah mereka.. Mereka adalah wanita sama seperti kita.. Cuma yang membezakan kita dan mereka adalah sejauh mana kekuatan hubungan kita dengan Sang Pencipta.. 

Wahai Serikandi Islam kini..
Kuatkanlah iman dalam diri dan rempuhlah onak duri yang mendatang dengan jiwa yang kental.. Bersangka baiklah dengan Allah.. Sesungguhnya Dia hendak menaikkan darjatmu, memperbaiki akhlakmu, menguatkan pergantunganmu hanya padaNya, menggugurkan dosa-dosamu dan mengisi masamu untuk lebih mengingatiNya..

Allah memberikan Tarbiyyah kepada kita dalam bentuk ujian dan mehnah.. Kehidupan kita ini semua perancanganNya.. Bersyukurlah dan ucapkanlah Alhamdulillah di kala ujian datang bertamu.. Kerana banyaknya dugaan yang dihidangkan buat kita itulah tandanya kasih dan cinta Allah buat hambaNya yang disayangi..

4 comments:

  1. mehnah tu ap syg? vocab arab mama da kurg plak. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. ujian atau dugaan cmtu la.. ele.. mama lg terer tu.. da usia lanjut ni je xingt sikit da.. heheh..

      Delete
  2. kak... terima kasih... sayang kak kerana Allah... terima kaisih mengingatkan...
    "beruntung sungguh siapa yang memiliki sahabat yang mengingatkan kita kepada Allah"

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye.:) akak pn sayang liya.. jgn sedih2 tau.. pape meh cite kt akak ye.. jangan cite kt orang kt tingkap tu je.. hehhe.. emm.. alhamdulillah.. untung la akak ade adik cm liya ni kan..:)

      Delete

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.