Jun 13, 2013

Forgive & Forget..

Emm.. Semua orang akan rasa benda ni kot.. Bila orang buat sesuatu kat kita, kita beria tak nak maafkan.. Susah sangat nak maafkan dengan alasan "sakit hati la.. dia tak fikir perasaan orang ke??" dan seumpama dengan nya..

Aku pun fikir-fikir, kita ni selalu mengaku kita Ummat Rasulullah SAW.. And as we know, Ummat Rasulullah SAW ni adalah sebaik-baik ummat kan.. Jadi, kalau kita marah atau terasa hati dengan seseorang, cuba kita ingatkan diri kita dengan sifat Rasulullah SAW.. Rasulullah SAW kan seorang yang pemaaf.. Kita tengok macam mana Rasulullah SAW hadapi orang kafir dan yahudi suatu ketika dulu.. Apa pun yang mereka buat kat Rasulullah SAW, tak pernah terdetik di hati Baginda SAW untuk tak memaafkan sesiapa yang menyakiti Baginda..

Then, lihat diri kita.. Teruk sangat ke apa yang orang buat kat kita jika nak dibandingkan dengan apa yang orang kafir dan yahudi buat kat Rasulullah SAW..?? Tanya diri..

Ada orang kata, "Memang lah.. Tu Nabi.. Kita bukan Nabi.." Emm.. Memang lah kita bukan Nabi yang mana Allah sentiasa pelihara diri mereka daripada dosa-dosa.. Tapi, kita sendiri tahu mengikut apa yang Rasulullah SAW buat, dikira sebagai satu kebaikan dan pahala di sisi Allah.. Dan kalau kita ikut tak ada yang rugi pun melainkan akan ada hikmah yang baik buat diri kita.. Kita mana nak tahu kan apa hikmah sesuatu perkara tu terjadi..

Allah berfirman :
"Sesungguhnya telah ada dalam diri Rasulullah itu teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. 
(Surah al-Ahzab, ayat 21)

Jadi, tak salah kalau kita jadikan Rasulullah SAW sebagai role model dalam setiap perilaku kita.. Allah dah jamin dalam ayatNya, teladan yang ada pada diri Rasulullah SAW tu ada kebaikannya untuk kita.. 
Nasihat untuk diri.. Sama-sama belajar untuk redha dan memaafkan kesilapan orang lain..:)  

1 comments:

  1. Assalamualaikum... ya betul memaafkan... dengan memaafkan hati kita sendiri akan merasa tenang.. benda ini selagi tak lepaskan selagi tu sakit akan terasa dalam hati... seperti mana kita mengharap kemaafan Allah dan orang lain, sebaiknya kita belajar memaafkan orang lain terlebih dahulu...
    semanis bicara untuk dirasa.

    ReplyDelete

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.