Jan 22, 2011

winter break.!!

wee.. time winter mcm ni lah biase nye orang akan ke Sinai.. best kot.. yela kt egypt ni sane je ade salji.. paling sejuk kot.. actually sy xpernah lagi gi sane.. since last year mengidam.. huhu.. hopefully this year dpt la join hndak nye.. *pray.. hehe..

for ur information, kat egypt ni byk sgt kesan2 peninggalan sejarah silam.. then, setiap tempat tu byk sejarah nya yg tersendiri dan rugi lah bagi sesiape yg menziarahi tempat2 tersebut x ambil ape2 ibrah@pengajaran.. kata seorang tokoh barat mafhum nya " Barangsiapa yang melupakan sejarah, dia pasti akan mengulanginya "..

Sebagaimana yang telah difirmankan oleh Allah S.W.T dalam Al-Quran, banyak diceritakan dan digambarkan kepada kita bagaimana umat manusia terdahulu telah mengkhianati Rasul-Rasul mereka.. Bukan setakat membelakangi apa yang diserukan, malah ada yang sehingga membunuh Rasul mereka tanpa alasan yang Haq.. Akhirnya Allah S.W.T telah membinasakan mereka yang telah berpaling dari apa yang disampaikan oleh Rasul-Rasul mereka..

Kita dapat lihat, terdapat lebih daripada satu cerita sebegini yang termaktub di dalam Al-Quran. Walaupun telah diulang-ulang sejak beberapa ribu tahun, pengkhianatan umat manusia kepada utusan-utusan Allah S.W.T ini masih lagi berlaku.. Dan umat manusia sudah pun tahu kesan dan akibat daripada tindakan mereka yang berpaling dari apa yang telah disampaikan..

Jadi lebih kurang macam tu lah contoh yang dapat saya berikan, bagaimana jika sejarah itu dilupakan, maka manusia akan mengulanginya lagi.. Maka, dikesempatan winter break ni apalah salah nya kita meluangkan sedikit waktu untuk sama2 menghayati dan menyelusuri sejarah ketamadunan silam..

Wallahu aa'lam..

0 comments:

Post a Comment

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.