Dec 11, 2010

think like a winner.!!!

Emm.. memandangkan sekarang ni tgh musim2 nak dekat exam kan… opss.. maybe yang kat Malaysia 2 dah abis exam ryte… hehe… its ok… ni kat mesir.. kami baru nak start our exam.. Insya Allah awal bulan 1 nextyear.. hopefully everything’s ok…

Sy pernah terbaca artikal tentang Walter Doyle Staples dlm bukunya yang berjudul “Think Like A Winner!”.. bahawasanya beliau berpendapat kunci ke arah kejayaan adalah bergantung kepada cara pemikiran seseorang individu.. maksudnya kat sini pemikiran kita ni dapat menentu dan mencorak hala tuju kehidupan seseorang individu tu kepada apa yang individu tu impikan.. nak kata nye ape yang kite fikirkan tntang diri kita, itulah akan akan kita jadi..

Setiap orang nak kan kejayaan dlm hidup masing2.. jadi nya setiap hari mulai dari kita bangun dari tidur, pemikiran kita sudah di ‘setting’ dari sblm kita tidur.. paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif".. Menurut kajian psikologi, apa yang disebut dan difikirkan sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.. seandainya sebelum kita tidur, kita hnya memikirkan tntang sesuatu yang merumitkan hidup kita, maka keesokan hari nya kita akan merasai betapa rumit nya kehidupan kita pada hari tu… dan juga sebaliknya… seandainya kita memikirkan yang positif, maka apa yang akan kita lalui dan kesan yang akan kita terima Insya Allah dlm bentuk yang positif..

Oleh itu sesuatu perubahan yang positif perlu dilakukan terhadap pemikiran kita… mengikut Walter Doyle Staples :

APABILA ANDA MENGUBAH PEMIKIRAN ANDA…Anda mengubah kepercayaan anda,
Apabila anda mengubah kepercayaan anda…
Anda mengubah harapan anda,
Apabila anda mengubah harapan anda…
Anda mengubah sikap anda,
Apabila anda mengubah sikap anda…
Anda mengubah tindakan anda,
Apabila anda mengubah tindakan anda…
Anda mengubah prestasi anda,
Apabila anda mengubah prestasi anda…

ANDA MENGUBAH KEHIDUPAN ANDA..!!!

Bila kita renung2kan balik bila dtg je musim exam, kdg2 byk tindakan yang xsepatutnya kita refleksikan dlm kegiatan harian kita… padahal setiap tindakan yang dibuat semua nya terhasil daripada pemikiran kita sendiri… cntohnya kata2 seperti… “saya xboleh… saya xbijak… saya malas…” Sepatutnya kata2 spt ni perlulah diubah kepada kata2 yang mampu menambahkan keyakinan diri dan optimis pada diri seperti… “saya boleh… saya bijak.. saya rajin…” Kata2 spt ini perlulah dilazimi dan diikuti dgn doa dan tawakkal pada Allah S.W.T.. Kita apa yang kita fikirkan… x-ray lah dada operate lah hati..

0 comments:

Post a Comment

© 2011 :: Monolog Sang Hamba ::, AllRightsReserved.